Передмова
Ці завдання стануть у пригоді викладачу-філологу у проведенні тематичного контролю, що зумовлює використання тестових завдань для оцінювання знань, умінь та навичок учнів.
Завдання, які пропонуються, складено відповідно до чинної програми для загальноосвітніх навчальних закладів „Українська мова. 10-11 класи. Рівень стандарту.”
Запропоновано контрольні тестові завдання з української мови, які охоплюють такі теми:
1. Стилістичні засоби фонетики.
2. Стилістичні засоби фонетики, орфоепії.
3. Стилістичні засоби лексикології.
4. Стилістичні засоби фразеології.
5. Словотворчі засоби стилістики.
Тестові завдання для оцінювання мовних знань і вмінь розроблено в основному в чотирьох варіантах. 5 і 6 варіанти (1 і 3 теми) орієнтовані на перевірку навичок зв’язного мовлення, рівня творчого мислення і багатства активного словникового запасу десятикласників.
Методика проведення тестових контрольних робіт вводиться з метою поступової підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання.
Стилістичні засоби фонетики
Варіант 1
1.Фонетика – це:
А) Наука, що вивчає одиниці мови.
Б) Наука, що вивчає звуковий склад мови, творення звуків, їхні властивості.
В) Наука, що вивчає систему писемних знаків.
Г) Наука, що вивчає лексичне значення слів.
2. В українському алфавіті є...літери.
А) 32
Б) 38
В) 33.
Г) 35.
3.У котрому рядку слова написані не в алфавітному порядку?
А) Будівля. Верба. Сюжет. Хлібороб.
Б) Бухта. Базар. Артист. Сосна.
В) Січень. Телефон. Україна. Щедрість.
Г) Борсук. Боязко. Братній. Брикет.
4. У котрому рядку загальна кількість букв відповідає загальній кількості звуків?
А) Міжгір’я. Рядок. Тінь. Кобзар.
Б) Курінь. Грюкати. Льон. Священний.
В) Книга. Юрба. Висиджує. В’юн.
Г) Вахта. Пальма. Явір. Добро.
5. У котрому рядку у всіх словах є звук [і].
А) Пісок. Кістяк. Неділя. Паляниця.
Б) Кістлявий. Над’їсти. Недоля. Юннат.
В) Поїздка. Напоїти. Їжа. Їдкий.
Г) Рідня. Місяць. Діжка. Дочка.
6. У котрому рядку немає зайвих звуків?
А) [а],[я],[у],[і].
Б) [ю].[ї],[и].[е].
В) [і],[о],[е],[у].
Г) [ю],[о],[і], [а].
7. У котрому рядку 5 глухих звуків?
А) Джем. Череда. Фірма. Хвала.
Б) Жаль. Чистий. Воджу. Прати.
В) Черемха. Хвоя. Фінік. Тарілка.
Г) Біда. Борода. Горох. Вінок.
8.У котрому рядку букви я, ю, є, ї позначають два звуки?
А) Тюль. Мар’яна. Бюджет. Лінія.
Б) Мрія. Бар’єр. Ательє. Юннат.
В) Юпітер. Продюсер. Пюпітр. Узгір’я.
Г) Рядно. Зяблик. Надія. Грядка.
9. Укажіть ряд слів, у вимові кожного з яких спостерігається оглушення дзвінкого приголосного.
А) Вогкий. Піднігтьовий. Легше.
Б)Погляд. Дужка. Грядка.
В) Стежка. Дубки. Мороз.
Г) Мороз. Холод. Казка.
10. У вживається у сполученнях слів:
А) Шляхи (у, в) досконалення.
Б) Прийшла (у, в) дім.
В) Садок (у, в) цвітінні.
Г) Музика (у, в) класі.
11. Уподібнення глухого приголосного наступному дзвінкому наявне у ряді слів:
А) Рюкзак. Екзамен. Боротьба.
Б) Футбол. Кісьба. Вогкий.
В) Легко. Молотьба. У ложці.
Г) Футбол. Боротьба. Радість.
12.У котрому слові подано правильно транскрипцію?
А) Прикарпаття – [приекарпа´т’:а].
Б) Ховається – [хова´йет’с’а].
В) Помешкання – [поме´ишкан’а]
Г) Щілина – [шчілина]
Стилістичні засоби фонетики
Варіант 2
1.Звук – це найменша одиниця, яку ми...
А) Чуємо.
Б) Вимовляємо.
В) Вимовляємо і чуємо.
Г) Чуємо і бачимо.
2. В українській мові є...звуків.
А) 33.
Б) 36.
В) 38.
Г) 37.
3. У котрому рядку слова написані не в алфавітному порядку?
А) Алфавіт. Абрикос. Фільм. Школа.
Б) Буква. Книжка. Місто. Школяр.
В) Дружба. Клас. Опера. Урок.
Г) Айва. Акторка. Акциз. Алергія.
4. У котрому рядку загальна кількість букв відповідає загальній кількості звуків?
А) Дзьоб. Марія. Щастя. Яма.
Б) Яворина. Рядно. Більмо. Цирк.
В) Гривня. Подвір’я. Біографія. Щука.
Г) Банан. Груша. Алергія. Безумець.
5. У котрому рядку у всіх словах є звук [і]?
А) Бої. Маєток. Англія. Юніор.
Б) Поїхати. Їздець. Соліст. Їжак.
В) Їжа. Солом’яний. Сьогодні. Красень.
Г) Поїзд. Круїз. Діброва. Лицар.
6. У котрому рядку немає зайвих звуків?
А) [и],[а],[у],[і].
Б) [я],[е],[ї],[и].
В) [о],[у],[є],[і].
Г) [а],[і],[я],[є].
7. У котрому рядку 5 глухих звуків?
А) Черешня. Фея. Березень. Ціна.
Б) Шапка. Казка. Щоденник. Рік.
В) Тарілка. Прати. Роман. Сова.
Г) Ліхтар. Вага. Дзвін. Голуб.
8. У котрому рядку букви я, ю, є, ї позначають два звуки?
А) Солов’ї. Під’яремний. Кар’єра. Ягода.
Б) Свято. Медвяний. Різьбяр. Торф’яний.
В) Поезія. Сюжет. Сором’язливий. Юрта.
Г) Рядно. Рядок. Маяк. Єнот.
9. Укажіть ряд слів, у кожному з яких вимовляються подовжені звуки.
А)Смієшся. Знання. Гілля.
Б) Колосся. Вкриється. Безсмертя.
В) Забуття. Узбіччя. Тертя.
Г) Узбіччя. Колосся. Бароко.
10. У вживається у сполученнях слів.
А) Повідомлення (у, в) газеті.
Б) Знайшли (у, в) тексті.
В) Вихід (у, в) півфінал.
Г) Прийшли (у, в) хату.
11. Усі приголосні дзвінкі у ряді слів:
А) Лебеді. Райдуга. Вокзал.
Б) Розмова. Доля. Бузок.
В) Дятел. Морози. Джунглі.
Г) Гігант. Фінал. Гібрид.
12. У котрому слові подано правильно транскрипцію?
А) Доводиться – [дово´диец’:а].
Б) Кузня – [куозн’а].
В) Безчесний – [беижче´сний].
Г) Донісся – [донісся].
Стилістичні засоби фонетики
Варіант 3
1. Укажіть ряд слів, у кожному з яких вимовляються подовжені звуки.
А) Смієшся. Знання. Гілля.
Б) Колосся. Вкриється. Безсмертя.
В) Забуття. Узбіччя. Тертя.
Г) Волосся. Гілля. Бароко.
2. Усі приголосні дзвінкі у ряді слів:
А) Лебеді. Райдуга. Вокзал.
Б) Розмова. Доля. Бузок.
В) Дятел. Морози. Джунглі.
Г) Салют. Весло. Печера.
3. У котрому слові подано правильно транскрипцію?
А) Прикарпаття – [приекарпа´т’:а].
Б) Ховається – [хова´йет’с’а].
В) Помешкання – [поме´ишкан’а]
Г) Черевичок – [черевичок].
4. У котрому рядку загальна кількість букв відповідає загальній кількості звуків?
А) Міжгір’я. Рядок. Тінь. Кобзар.
Б) Курінь. Грюкати. Льон. Священний.
В) Книга. Юрба. Висиджує. В’юн.
Г) Сонце. Дівча. Батько. Щит.
5. У вживається у сполученнях слів:
А) Шляхи (у, в) досконалення.
Б) Прийшла (у, в) дім.
В) Садок (у, в) цвітінні.
Г) Поїхала (у, в) місто.
6. У котрому рядку немає зайвих звуків?
А) [а],[я],[у],[і].
Б) [ю].[ї],[и].[е].
В) [і],[о],[е],[у].
Г) [о],[у],[е],[є].
7. У котрому рядку 5 глухих звуків?
А) Черешня. Фея. Березень. Ціна.
Б) Шапка. Казка. Щоденник. Рік.
В) Тарілка. Прати. Роман. Сова.
Г) Хліб. Весло. Мати. Межа.
8. У котрому рядку букви я, ю, є, ї позначають два звуки?
А) Тюль. Мар’яна. Бюджет. Лінія.
Б) Мрія. Бар’єр. Ательє. Юннат.
В) Юпітер. Продюсер. Пюпітр. Узгір’я.
Г) Азія. Хімія. Пісня. Полюс.
9.Звук – це найменша одиниця, яку ми...
А) Чуємо.
Б) Вимовляємо.
В) Вимовляємо і чуємо.
Г) Чуємо і бачимо.
10. У котрому рядку у всіх словах є звук [і]?
А) Бої. Маєток. Англія. Юніор.
Б) Поїхати. Їздець. Соліст. Їжак.
В) Їжа. Солом’яний. Сьогодні. Красень.
Г) Пісня. Історія. Знання. Поезія.
11. В українському алфавіті є...літери.
А) 32
Б) 38
В) 33.
Г) 35.
12. У котрому рядку слова написані не в алфавітному порядку?
А) Алфавіт. Абрикос. Фільм. Школа.
Б) Буква. Книжка. Місто. Школяр.
В) Дружба. Клас. Опера. Урок
Г) Уран. Урок. Усесвіт. Усний.
Стилістичні засоби фонетики
Варіант 4
1. Укажіть ряд слів, у вимові кожного з яких спостерігається оглушення дзвінкого приголосного.
А) Вогкий. Піднігтьовий. Легше.
Б)Погляд. Дужка. Грядка.
В) Стежка. Дубки. Мороз.
Г) Казка. Стежка. Знання.
2. Уподібнення глухого приголосного наступному дзвінкому наявне у ряді слів:
А) Рюкзак. Екзамен. Боротьба.
Б) Футбол. Кісьба. Вогкий.
В) Легко. Молотьба. У ложці.
Г) Вокзал. Ручка. У книжці.
3. У котрому слові подано правильно транскрипцію?
А) Доводиться – [дово´диец’:а].
Б) Кузня – [куозн’а].
В) Безчесний – [беижче´сний].
Г) Поєдинок – [пойединок].
4. У котрому рядку немає „зайвих „звуків?
А) [и],[а],[у],[і].
Б) [я],[е],[ї],[и].
В) [о],[у],[є],[і].
Г) [і], [а], [о], [ї].
5. У котрому рядку у всіх словах є звук [і].
А) Пісок. Кістяк. Неділя. Паляниця.
Б) Кістлявий. Над’їсти. Недоля. Юннат.
В) Поїздка. Напоїти. Їжа. Їдкий.
Г) Лілея. Літо. Їжак. Портрет.
6. У котрому рядку слова написані не в алфавітному порядку?
А) Будівля. Верба. Сюжет. Хлібороб.
Б) Бухта. Базар. Артист. Сосна.
В) Січень. Телефон. Україна. Щедрість.
Г) Тинок. Тираж. Титар. Тіло.
7. У котрому рядку 5 глухих звуків?
А) Джем. Череда. Фірма. Хвала.
Б) Жаль. Чистий. Воджу. Прати.
В) Черемха. Хвоя. Фінік. Тарілка.
Г) Меню. Соловей. Хата. Метеор.
8. У котрому рядку букви я, ю, є, ї позначають два звуки?
А) Солов’ї. Під’яремний. Кар’єра. Ягода.
Б) Свято. Медвяний. Різьбяр. Торф’яний.
В) Поезія. Сюжет. Сором’язливий. Юрта.
Г) Життя. Янтар. Рядок. Свято.
9. Фонетика – це:
А) Наука, що вивчає одиниці мови.
Б) Наука, що вивчає звуковий склад мови, творення звуків, їхні властивості.
В) Наука, що вивчає систему писемних знаків.
Г) Наука, що вивчає лексичне значення слів.
10. У вживається у сполученнях слів.
А) Повідомлення (у, в) газеті.
Б) Знайшли (у, в) тексті.
В) Вихід (у, в) півфінал.
Г) Музика (у, в) залі.
11. В українській мові є...звуків.
А) 33.
Б) 36.
В) 38.
Г) 39.
12. У котрому рядку загальна кількість букв відповідає загальній кількості звуків?
А) Дзьоб. Марія. Щастя. Яма.
Б) Яворина. Рядно. Більмо. Цирк.
В) Гривня. Подвір’я. Біографія. Щука
Г) Лялька. Лінія. Сюжет. Юннат.
Стилістичні засоби фонетики
Варіант 5
1. Що вивчає фонетика:
а) засоби письма;
б) звуки мовлення, їх види;
в) звуки мовлення і їх позначення на письмі;
г) знаки мовлення.
2. Вкажіть терміни, що стосуються лише фонетики:
а) букви;
б) наголос;
в) апостроф;
г) тире.
3. Вкажіть слова, в яких відбувається уподібнення за глухістю:
а) розпач;
б) роздавати;
в) рости;
г) просьба.
4. Знайдіть четвертий “зайвий звук”
1- [в], [ф], [з], [м]
2- [г], [р], [й], [ф]
3- [н], [й], [п], [з]
4- [к], [п], [т], [б].
5. Затранскрибуйте слова:
безперестанний,
помиляться,
зсихаються,
молодість.
6. Дайте відповідь на запитання:
Як перевірити написання слів з ненаголошеними [е], [и], [о]? Наведіть приклади.
7. Скласти невеликий опис у художньому стилі
“Плаче захмарене небо”, використовуючи складносурядні речення, вставні слова.
Стилістичні засоби фонетики
Варіант 6
1. Що вивчає фонетика:
а) граматичні правила;
б) звуки мовлення;
в) правила вимови слів;
г) знаки письма.
2. Вкажіть терміни, що стосуються лише фонетики:
а) м’який знак;
б) склад;
в) подвоєння букв;
г) спрощення приголосних.
3. Вкажіть слова, в яких відбувається уподібнення за дзвінкістю:
а) боротьба;
б) березняк;
в) безбережний;
г) кращий.
4. Знайдіть четвертий “зайвий звук”
1- [з], [р], [д], [ц]
2- [з], [м], [д], [л]
3- [ф], [в], [м], [б]
4- [ж],[ч],[ш],[з].
5. Затранскрибуйте слова:
щезнення,
ведмеденя,
зсядеться,
журишся.
6. Дайте відповідь на запитання:
Коли у складносурядному та у складнопідрядному реченнях перед сполучниками кома не ставиться? Наведіть приклади.
7. Скласти невеликий опис у художньому стилі “Заховався вітерець у кущах калини”, використовуючи складнопідрядні речення, порівняльний зворот.
Стилістичні засоби фонетики, орфоепії
Варіант 1
1. Орфоепія – це розділ науки про мову, що вивчає:
А) правила мови
Б) звуки мови
В) будову слів та способи їх творення
Г) знаки письма
2. У котрому рядку всі склади відкриті?
А) комаха, дорога, робота, оса
Б) поверх, парламент, городник, артист
В) фасад, ніжка, кладка, приказка
Г) степи, земля, рідня, вода
3. У котрому рядку допущено помилки при переносі?
А) зна-ння, паль-ці, від-даль, пів’-ящика
Б) сид-жу, гуд-зик, трьо-хсот, пів’-ящика
В) без-іменний, ме-двяний, при-йти, при-сісти
Г) від-ро, лис-ток, куз-ня, ди-мар
4. Укажіть ряд слів, у якому ненаголошений е або и перевіряється добором спільнокореневого слова
А) щ..дрівка, завм..рати, зал..шитися
Б) в..селий, зб..рати, л..вада
В) вист..лений, р..бристий, н..су
Г) березень, марево, весна, кишеня
5. У котрому рядку правильно поставлено наголос?
А) при´ятель, одина´дцять, чита´ння, діало´г
Б) мілі´метр, укра´їнський, бу´ло, бе´сіда
В) запи´тання, пока´з, черстви´й, зійде´ш
Г) вбо'гий, ди'вак, озе'ро, ди′мар.
6. У яких словах на місці крапок треба вставити букву е?
А) ж..рдина, л..дащо, пл...тиво
Б) ш..рокий, гл..тати, сп..нити
В) бл..щати, л..генда, п..л..на
Г) к..шеня, р..бро, сер..да
7. У котрому рядку є „зайве” слово?
А) пристрасний, під’їзний, зап’ястний
Б) тижневий, засланий, корисний
В) в’їзний, корисливий, обласний
Г) серце, місце, тижнями
8. У котрому рядку допущені помилки при подвоєнні?
А) скатертю, довгожданий, дисертація, акорд
Б) шассі, долар, стаття, священник
В) запрошений, діаграма, спросоння, шалений
Г) жовчю, честю, річчю, суддя
9. У котрому рядку допущено помилку при спрощенні приголосних?
А) свиснути, вісник, доблесний, пізній
Б) захисний, заздрістний, виїзний, сонячний
В) прихвосні, гігантський, чесність, шістнадцять
Г) брязнуло, тиснути, тижнів, якісно
10. У котрому рядку допущено помилки в правописі?
А) Сицилія. Британія. Миля. Компроміс
Б) Тріумф. Скіпі дар. Графін. Киргистан
В) Конфлікт. Периферія. Індія. Фіксаж
Г) Презент. Чилі. Міссурі. Панна.
11.У котрому рядку допущено помилку при чергуванні приголосних?
А) купецтво, гадяцький, товариство
Б) волгський, кременчукський, птахство
В) криворізький, намащувати, бережу
Г) празький, купецтво, птаство
12.У котрому рядку на місці крапок треба вставити букву о?
А) б..г..тир, х..зяїн, б..г..то
Б) перем..гти, ч..х..л, ч..тири
В) вим..гати, веч..рниці, кап..сний
Г) к..лач, к..зак, б..гатство
Стилістичні засоби фонетики, орфоепії
Варіант 2
1. Графіка – це розділ мовознавчої науки, що вивчає:
А) звуки мови, їх властивості, спосіб творення
Б) словниковий склад мови
В) систему писемних знаків, за допомогою яких передається усне мовлення
Г) лексичне значення слів
2. У котрому рядку всі склади закриті?
А) фірма, череда, опеньок, місто
Б) бездушний, розріз, відсів, відступ
В) верба, береза, калина, каштан
Г) зоря, місто, добро, базар
3. У котрому рядку допущено помилки при переносі?
А) об-го-родити, від-сидіти, під-писати
Б) ход-жу, прис-лів’я, бі-йці
В) роз-нес-ти, міль-йон, під-ходити
Г) річ-ка, доч-ка, вік-но, жит-тя
4. Укажіть ряд слів, у якому в усіх словах іншомовного походження відбувається подвоєння приголосних
А) бон..а, гол..андець, ім...унітет, мадон..а
Б) ім...іграція, тон..а, гол..андський, брут..о
В) барок..о, лібрето..о, беладон..а, віл..а
Г) шас..і, гол..анка, фін.., лібрет..о
5. У якому рядку у всіх словах на місці крапок треба вставити букву и?
А) с..мінарія, гл..бінь, бр..з..нт
Б) кр..шити, тр..тина, п..л..на
В) к..слий, підп..рати, х..л..ти
Г) л..міш, к..сіль, д..тина.
6. У котрому рядку у всіх словах правильно поставлено наголос?
А) здале´ка, чи´тання, ро´блю, взя´ла
Б) навча´ння, сере´дина, озна´ки, кварта´л
В) зачі´ска, оди´надцять, до´чка, проведе´мо
Г) ві′зир, дівчи′на, ді′жечка, задимі′ти
7. У котрому рядку є „зайве” слово?
А) щасливий, чесний, радісний
Б) брязнути, тижневий, хворостняк
В) проїзний, міський, засланий
Г) невістці, студентський, пестливий
8. У котрому рядку допущені помилки при подвоєнні приголосних?
А) галюцинація, священик, безсмертя, довгожданий
Б) життєпис, аморальний, бруто, шаленний
В) почуттів, ссавці, отуди, ввійти
Г) віддаль, юннат, священний, лляний
9. У котрому рядку допущено помилку при спрощенні приголосних?
А) форпостний, тижневий, чесний, пізній
Б) зап’ясний, улесливий, кількісний, сонячний
В) аванпостний, виїзний, свиснути, шістнадцять
Г) якісний, чесний, шістсот, компостний
10. У котрому рядку допущені помилки в правописі?
А) гіпотеза, нікель, медикаменти, асистент
Б) дискомфорт, диспетчер, дієтолог, імунітет
В) апельсин, трагік, периферія, диспропорція
Г) піщаний, вужчати, скипидар, піанісимо
11. У котрому рядку допущено помилку при чергуванні приголосних?
А) солдацтво, боягузство, французський
Б) птаство, кавказький, заїжджати
В) ла-маншський, купецький, убозтво
Г) волоський, братство, сиваський
12. У котрому рядку у всіх словах треба вставити букву о?
А) д..п..м..гти, груш..подібний, ч..хлити
Б) вис..хати, сургуч..вий, їж..ю
В) з..р..ю, прізвищ..м, б..г..ч
Г) допом..гати, нож..м, ключ..м
Стилістичні засоби фонетики, орфоепії
Варіант 3
1. У котрому рядку допущено помилку при чергуванні приголосних?
А) солдацтво, боягузство, французський
Б) птаство, кавказький, заїжджати
В) ла-маншський, купецький, убозтво
Г) товариський, камчатський, одеський
2. У котрому рядку допущені помилки при подвоєнні?
А) скатертю, довгожданий, дисертація, акорд
Б) шассі, долар, стаття, священник
В) запрошений, діаграма, спросоння, шалений
Г) ввічі, денний, вознісся, ссавець
3. У котрому рядку допущено помилки при переносі?
А) об-го-родити, від-сидіти, під-писати
Б) ход-жу, прис-лів’я, бі-йці
В) роз-нес-ти, міль-йон, під-ходити
Г) зіл-ля, чес-тю, міс-це, тис-нути
4. У котрому рядку на місці крапок треба вставити букву о?
А) б..г..тир, х..зяїн, б..г..то
Б) перем..гти, ч..х..л, ч..тири
В) вим..гати, веч..рниці, кап..сний
Г) вис..хати, їж..ю, прізвищ..м
5. У якому рядку у всіх словах на місці крапок треба вставити букву и?
А) с..мінарія, гл..бінь, бр..з..нт
Б) кр..шити, тр..тина, п..л..на
В) к..слий, підп..рати, х..л..ти
Г) кр..шити, с..мінарія, тр..тина
6. У яких словах на місці крапок треба вставити букву е?
А) ж..рдина, л..дащо, пл...тиво
Б) ш..рокий, гл..тати, сп..нити
В) бл..щати, л..генда, п..л..на
Г) в..селка, д..ректор, к..шеня
7. У котрому рядку є „зайве” слово?
А) щасливий, чесний, радісний
Б) брязнути, тижневий, хворостняк
В) проїзний, міський, засланий
Г) артистці, агентство, баластний
8. У котрому рядку всі склади відкриті?
А) комаха, дорога, робота, оса
Б) поверх, парламент, городник, артист
В) фасад, ніжка, кладка, приказка
Г) вікно, лебідь, хмара
9. У котрому рядку допущено помилку при спрощенні приголосних?
А) форпостний, тижневий, чесний, пізній
Б) зап’ясний, улесливий, кількісний, сонячний
В) аванпостний, виїзний, свиснути, шістнадцять
Г) гігантський, місцина, тиснути, тоскно
10. У котрому рядку допущено помилки в правописі?
А) Сицилія. Британія. Миля. Компроміс
Б) Тріумф. Скіпі дар. Графін. Киргистан
В) Конфлікт. Периферія. Індія. Фіксаж
Г) Децибел. Алжир. Чилі. Журі
11. Графіка – це розділ мовознавчої науки, що вивчає:
А) звуки мови, їх властивості, спосіб творення
Б) словниковий склад мови
В) систему писемних знаків, за допомогою яких передається усне мовлення
Г)будову слів та способи їх творення
12. Укажіть ряд слів, у якому ненаголошений е або и перевіряється добором спільнокореневого слова
А) щ..дрівка, завм..рати, зал..шитися
Б) в..селий, зб..рати, л..вада
В) вист..лений, р..бристий, н..су
Г) б..реза, мар..во, плет..во
Стилістичні засоби фонетики, орфоепії
Варіант 4
1. У котрому рядку допущено помилку при чергуванні приголосних?
А) купецтво, гадяцький, товариство
Б) волгський, кременчукський, птахство
В) криворізький, намащувати, бережу
Г) боягузький, казахський, міський
2. У котрому рядку у всіх словах треба вставити букву о?
А) д..п..м..гти, груш..подібний, ч..хлити
Б) вис..хати, сургуч..вий, їж..ю
В) з..р..ю, прізвищ..м, б..г..ч
Г) веч..рниці, вим..гати, марш..вий
3. У котрому рядку допущені помилки при подвоєнні приголосних?
А) галюцинація, священик, безсмертя, довгожданий
Б) життєпис, аморальний, бруто, шаленний
В) почуттів, ссавці, отуди, ввійти
Г) піддашшя, гамма, овва, численний
4. Укажіть ряд слів, у якому в усіх словах іншомовного походження відбувається подвоєння приголосних
А) бон..а, гол..андець, ім...унітет, мадон..а
Б) ім...іграція, тон..а, гол..андський, брут..о
В) барок..о, лібрет..о, беладон..а, віл..а
Г) ап..еляція,ін..овація, шас..і, ем..іграція
5. У котрому рядку правильно поставлено наголос?
А) при´ятель, одина´дцять, чита´ння, діало´г
Б) мілі´метр, укра´їнський, бу´ло, бе´сіда
В) запи´тання, пока´з, черстви´й, зійде´ш
Г) жа′даний, пе′чений, грошо′вий, невблага′ний
6. У котрому рядку допущено помилки при переносі?
А) зна-ння, паль-ці, від-даль, пів’-ящика
Б) сид-жу, гуд-зик, трьо-хсот, пів’-ящика
В) без-іменний, ме-двяний, при-йти, при-сісти
Г) суд-дя, меб-лі, вечор-ниці, руко-пис
7. У котрому рядку є „зайве” слово?
А) пристрасний, під’їзний, зап’ястний
Б) тижневий, засланий, корисний
В) в’їзний, корисливий, обласний
Г) у пустці, курсантський, шістсот
8. У котрому рядку у всіх словах треба вставити букву е?
А) здал..ка, скр..гіт, в..селий, б..р..гиня
Б) пал..чка, к..піти, гл..тати, л..міш
В) тр..мтіти, ст...лити, сп..тати, к..сіль
Г) т..снути, ш..потіти, дал..на, зал..вати
9. У котрому рядку допущено помилку при спрощенні приголосних?
А) свиснути, вісник, доблесний, пізній
Б) захисний, заздрістний, виїзний, сонячний
В) прихвосні, гігантський, чесність, шістнадцять
Г) цілісний, наїзник, власний, обласний
10. У котрому рядку допущені помилки в правописі?
А) гіпотеза, нікель, медикаменти, асистент
Б) дискомфорт, диспетчер, дієтолог, імунітет
В) апельсин, трагік, периферія, диспропорція
Г) зшитий, презент, преферанс, вариво
11. Орфоепія – це розділ науки про мову, що вивчає:
А) правила мови
Б) звуки мови
В) будову слів та способи їх творення
Г) систему писемних знаків
12. У котрому рядку всі склади закриті?
А) фірма, череда, опеньок, місто
Б) бездушний, розріз, відсів, відступ
В) верба, береза, калина, каштан
Г) машина, пшениця, глибінь, стежка
Стилістичні засоби лексикології
Варіант 1
1.Лексикологія – це:
А) розділ мовознавчої науки, що вивчає словниковий склад мови;
Б) розділ науки про мову, що вивчає і встановлює правила вимови слів;
В) розділ науки про мову, що вивчає стилі мовлення, їх розвиток.
Г) розділ граматики, що вивчає частини мови
2. У котрому рядку всі слова є багатозначними?
А) вакансія, барс, вертеп, сезон;
Б) камінь, падати, стіл, стан;
В) вазон, блокнот, русло, хімік;
Г) передчуття, срібло, патріот, комп’ютер
3. У котрому рядку всі слова однозначні?
А) струна, фламінго, акумулятор, нежить;
Б) фазан, автокран, цинк, циркуль;
В) цирк, мак, липа, крило;
Г) білий, букет, верба, верх
4. Вкажіть рядок, у якому виділені слова мають переносне значення метафоричного типу.
А) ніс човна;
Б) п’ятий клас;
В) посміхались карі оченята;
Г) випив склянку
5. Вкажіть рядок, у якому всі слова власне українські.
А) барва, січень, міркувати;
Б) клас, армія, козак;
В) жупан, урядник, школа;
Г) жовтий, босий, довгий
6. У котрому рядку слова вжито у прямому значенні?
А) оживають надії, співає нива, ідуть студенти;
Б) шумує день, ідуть дощі, гірке життя;
В) солона сіль, золотий перстень, теплий клімат;
Г) плаче душа, осінній день, північний вітер
7. У котрому рядку слова вжито в переносному значенні?
А) срібна ложка, море пшениці, теплий компрес;
Б) радіє земля, йде весна, вітер виє;
В) ходить тиша, дрімає дід, пожовкле листя.
Г) золота медаль, веселий настрій, зів’яла трава
8. У котрому рядку всі слова синоніми?
А) міркувати, думати, мислити, розмірковувати;
Б) мужній, серйозний, відважний, хоробрий;
В) бігти, шкандибати, крокувати, іти;
Г) говорити, балакати, співати, розповідати
9. У котрому рядку всі слова загальновживані?
А) кабінет, розмова, їжа, слово;
Б) рубанок, хвилина, хата, ніч;
В) поле, хліб, гора, степ.
Г) комісія, мільйон, сум, струм
10. У котрому реченні є застарілі слова?
А) Убрався в жупан і думає, що пан.
Б) Згадавсь чомусь І.Франко і тисячодумна Леся Українка.
В) Увечері над копрами спалахують вогні.
Г) І тінь місяцехода вже зорям не чужа.
11. Позначте речення, в якому неправильно вжито слово приймати.
А) Їв би очима, та душа не приймає.
Б) Василь приймає участь у змаганнях з футболу.
В) Прошу прийняти рішення якнайшвидше.
Г) Документи більше не приймають.
12. Позначте правильну відповідь.
А) Слова булава, десниця, пірнач у сучасному вжитку замінені іншими.
Б) Слова воєвода, осавул, полковник є застарілими.
В) Слова курінний, очіпок, аршин вийшли з ужитку.
Г) Слова вода, водний, водогін є синонімами.
Стилістичні засоби лексикології
Варіант 2
1. Розділ науки, який вивчає слова, їхні лексичні значення, походження
А) лексикологія;
Б) фразеологія;
В) стилістика;
Г) морфологія.
2. У котрому рядку всі слова є багатозначними?
А) верстат, барон, голос, хімія;
Б) бій, вересень, голова, вірус;
В) липа, іти, кипіти, летіти;
Г) пістолет, режисер, обжинки, бокс.
3.У котрому рядку всі слова однозначні?
А) факультет, клятва, активіст, фосфор;
Б) таємниця, скумбрія, чайка, чесати;
В) жердина, чабан, жити, зелений;
Г) вал, бал ніс, рукав
4. Вкажіть рядок, в якому виділені слова мають переносне значення метафоричного типу.
А) горить електрична лампочка;
Б) випив склянку;
В) зійшлося все село;
Г) упали стяги Ігореві.
5. Вкажіть серед поданих слів запозичені.
А) прикметник;
Б) корабель;
В) трикутник;
Г) паляниця.
6. У котрому рядку слова вжито в прямому значенні?
А) тепла зустріч, солодке яблуко, солодке життя;
Б) коштовний камінь, гори темнішали, осінні дощі;
В) тепла хустка, холодна вода, співає артист;
Г) ллється пісня, зимовий ранок, золоті руки.
7. У котрому рядку слова вжито в переносному значенні?
А) зітхає поле, сміється річка, колючий погляд;
Б) сміється дівчина, зітхає хлопець, колючий їжак;
В) синіє гора, лютий мороз, ясне сонце;
Г) виоране поле, гарячий борщ, вовчий апетит.
8. У котрому рядку всі слова синоніми?
А) інструкція, прохання, настанова, вказівка;
Б) примхливий, вибагливий, вередливий, перебірливий;
В) сторож, охоронець, оберіг, доглядач;
Г) ліс, діброва, пуща, лісовик.
9. У котрому рядку всі слова загальновживані?
А) парафія, секретар, м’яч, вода;
Б) мама, брат, щастя, високий;
В) інженер, завод, злість, очі;
Г) телескоп, зіниця, оптика, полоти
10. У котрому реченні є застарілі слова?
А) Цвіте земля, задивлена в свободу.
Б) Із яру в киреї козачій хтось крадеться.
В) Гігантські кострубаті дуби грізно стояли в снігових заметах.
Г) Всі поля і луг у квітному цвіту.
11. Позначте речення, в якому неправильно вжито слово приймати.
А) Він приймає участь у змаганнях з тенісу.
Б) Юнаки приймають присягу на вірність Україні.
В) Їв би очима, та душа не приймає.
Г) Прошу прийняти моє запрошення.
12. Позначте правильні відповіді
А) Слова воєвода, осавул, полковник є застарілими.
Б) Слова чвалати, зеленесенький, лементувати є стилістично нейтральними.
В) Слова ланіти, перст, зелейник у сучасному вжитку замінені іншими.
Г) Слова гордовитий і бундючний є антонімами.
Стилістичні засоби лексикології
Варіант 3
1. У котрому рядку слова вжито у прямому значенні?
А) оживають надії, співає нива, ідуть студенти;
Б) шумує день, ідуть дощі, гірке життя;
В) солона сіль, золотий перстень, теплий клімат;
Г) ведмежа послуга, ведмежа лапа, красива дівчина.
2. У котрому реченні є застарілі слова?
А) Цвіте земля, задивлена в свободу.
Б) Із яру в киреї козачій хтось крадеться.
В) Гігантські кострубаті дуби грізно стояли в снігових заметах.
Г) За річкою вогні горять, там татари полон ділять.
3. У котрому рядку всі слова однозначні?
А) струна, фламінго, акумулятор, нежить;
Б) фазан, автокран, цинк, циркуль;
В) цирк, мак, липа, крило;
Г) думка, близький, блок, гора.
4.Лексикологія – це:
А) розділ мовознавчої науки, що вивчає словниковий склад мови;
Б) розділ науки про мову, що вивчає і встановлює правила вимови слів;
В) розділ науки про мову, що вивчає стилі мовлення, їх розвиток.
Г) розділ граматики, що вивчає частини мови, їх граматичне значення.
5. У котрому рядку слова вжито в переносному значенні?
А) зітхає поле, сміється річка, колючий погляд;
Б) сміється дівчина, зітхає хлопець, колючий їжак;
В) синіє гора, лютий мороз, ясне сонце;
Г) дерев’яний стіл, міські вулиці, серпнева спека.
6. У котрому рядку всі слова є багатозначними?
А) вакансія, барс, вертеп, сезон;
Б) камінь, падати, стіл, стан;
В) вазон, блокнот, русло, хімік;
Г) ровесник, метро, саботаж, халва.
7. Вкажіть рядок, у якому всі слова власне українські.
А) барва, січень, міркувати;
Б) клас, армія, козак;
В) жупан, урядник, школа;
Г) ровесник, метро, саботажник, халва.
8. Позначте правильну відповідь.
А) Слова воєвода, осавул, полковник є застарілими.
Б) Слова чвалати, зеленесенький, лементувати є стилістично нейтральними.
В) Слова ланіти, перст, зелейник у сучасному вжитку замінені іншими.
Г) Слова метр і метро є омонімами.
9. У котрому рядку всі слова синоніми?
А) інструкція, прохання, настанова, вказівка;
Б) примхливий, вибагливий, вередливий, перебірливий;
В) сторож, охоронець, оберіг, доглядач;
Г) гарний, красивий, чудовий, гордий.
10. Вкажіть рядок, у якому виділені слова мають переносне значення метафоричного типу.
А) ніс човна;
Б) п’ятий клас;
В) посміхались карі оченята;
Г) випив склянку.
11. У котрому рядку всі слова загальновживані?
А) парафія, секретар, м’яч, вода;
Б) мама, брат, щастя, високий;
В) інженер, завод, злість, очі;
Г) генетика, орбіта, турбота, сидіти.
12. Позначте речення, в якому неправильно вжито слово приймати.
А) Він приймає участь у змаганнях з тенісу.
Б) Юнаки приймають присягу на вірність Україні.
В) Їв би очима, та душа не приймає.
Г) Він приймає вітання однокласників.
Стилістичні засоби лексикології
Варіант4
1. У котрому рядку всі слова є багатозначними?
А) верстат, барон, голос, хімія;
Б) бій, вересень, голова, вірус;
В) липа, іти, кипіти, летіти;
Г) електрика, вимова, страус, порцеляна.
2. Вкажіть рядок, в якому виділені слова мають переносне значення метафоричного типу.
А) горить електрична лампочка;
Б) випив склянку;
В) зійшлося все село;
Г) упали стяги Ігореві.
3. У котрому рядку слова вжито в прямому значенні?
А) тепла зустріч, солодке яблуко, солодке життя;
Б) коштовний камінь, гори темнішали, осінні дощі;
В) тепла хустка, холодна вода, співає артист;
Г) гаряче серце, ніжний погляд, орлиний зір.
4. Позначте правильну відповідь.
А) Слова булава, десниця, пірнач у сучасному вжитку замінені іншими.
Б) Слова воєвода, осавул, полковник є застарілими.
В) Слова курінний, очіпок, аршин вийшли з ужитку.
Г) Слова азбука, алфавіт і літера є синонімами.
5. Вкажіть серед поданих слів запозичені.
А) прикметник;
Б) корабель;
В) трикутник;
Г) плаксій.
6. У котрому рядку слова вжито в переносному значенні?
А) срібна ложка, море пшениці, теплий компрес;
Б) радіє земля, йде весна, вітер виє;
В) ходить тиша, дрімає дід, пожовкле листя;
Г) золоте серце, чиста вода, висока гора.
7. Розділ науки, який вивчає слова, їхні лексичні значення, походження
А) лексикологія;
Б) фразеологія;
В) стилістика;
Г) фонетика.
8. У котрому рядку всі слова загальновживані?
А) кабінет, розмова, їжа, слово;
Б) рубанок, хвилина, хата, ніч;
В) поле, хліб, гора, степ;
Г) зелений, свіжість, бюро, банк.
9. У котрому рядку всі слова синоніми?
А) міркувати, думати, мислити, розмірковувати;
Б) мужній, серйозний, відважний, хоробрий;
В) бігти, шкандибати, крокувати, іти;
Г) чарівний, гожий, вродливий, сміливий.
10. У котрому реченні є застарілі слова?
А) Убрався в жупан і думає, що пан.
Б) Згадавсь чомусь І.Франко і тисячодумна Леся Українка.
В) Увечері над копрами спалахують вогні.
Г) Цвіте земля, задивлена в свободу.
11.У котрому рядку всі слова однозначні?
А) факультет, клятва, активіст, фосфор;
Б) таємниця, скумбрія, чайка, чесати;
В) жердина, чабан, жити, зелений;
Г) липа, іти, летіти, кипіти.
12. Позначте речення, в якому неправильно вжито слово приймати.
А) Їв би очима, та душа не приймає.
Б) Василь приймає участь у конкурсі пісні.
В) Прошу прийняти рішення якнайшвидше.
Г) Гостей приймали вдома.
Стилістичні засоби лексикології, фразеології
Варіант 5
1. Дайте відповіді на запитання.
1. Що вивчає лексикологія?
2. У чому полягає відмінність між лексичним і граматичним значеннями?
2. Вкажіть словосполучення і речення, в яких виділені слова мають переносне значення.
1.Перевезти вантаж. 2. Мандрівники зупинилися в оазисі на перепочинок. 3. Протекло два роки. 4. Носій прогресивних ідей.
3. Поясніть лексичне значення виділених слів.
1. Порядок у приміщенні.
2. Демократичні порядки.
3. Цифровий порядок.
4. Порядок виплати зарплати.
4. Доберіть синоніми до поданих слів.
1. Неофіційний.
2. Думати.
3. Житло.
4. Знаменитий.
5. Поясніть лексичне значення омонімів.
1. Атлас — атлас.
2. Бак — бак
6. Поясніть лексичне значення паронімів — слів, близьких за звучанням, але різних за значенням.
1. Чудесний - Чудний.
2. Чисельний - Численний.
7. Поясніть значення фразеологізмів.
І. Зламати вудила.
2. Кадити фіміам.
3. Лазаря корчити.
4. На всі заставки.
5. Мокрим рядном накрити.
6. Персона ґрата.
7. Поховати роги.
8. Хоч мак сій.
Стилістичні засоби лексикології, фразеології
Варіант 6
1. Дайте відповіді на запитання.
1. Що вивчає фразеологія?
2. У чому полягає відмінність між однозначними і багатозначними словами?
2. Вкажіть словосполучення і речення, в яких виділені слова мають переносне значення.
1. Сольний номер. 2. Протилежна думка. 3. Розвивати талант. 4. Рідкий випадок.
3. Поясніть лексичне значення виділених слів.
1. Бойові порядки.
2. Похиле дерево.
3. Похилий пагорб.
4. Похила постать.
4. Доберіть синоніми до поданих слів.
1.Зникати.
2. Віроломство.
3. Червоний.
4. Культура.
5. Поясніть лексичне значення омонімів.
1. Застава — застава.
2. Кар'єр — кар'єр.
6. Поясніть лексичне значення паронімів — слів, близьких за звучанням, але різних за значенням.
1. Авторитарний - Авторитетний.
2. Афект - Ефект
7. Доберіть фразеологічні синоніми.
1. Чуба гріти.
2. В баранячий ріг скрутити.
3. Такий, що в одне вухо влізе, а в друге вилізе.
4. Дістати носа.
5. Наливатися жаром.
6. Під чоботом бути.
7. Сам не свій.
8. Скринька пандори.
Стилістичні засоби фразеології
Варіант 1
1 Фразеологія – це...
А. Розділ мовознавчої науки, що вивчає словниковий склад мови.
Б. Розділ мовознавчої науки, що вивчає сукупність стійких словосполучень, їх походження.
В. Розділ науки про мову, що вивчає будову слів та способи їх творення.
Г. Розділ науки про мову, що вивчає правила вимови.
2. Що означає фразеологізм „розбити глек”?
А. Спіткнутися.
Б. Зустрітися з неприємністю.
В. Посваритися.
Г. Засмутитися.
3. Який фразеологізм відповідає виділеному слову в реченні?
Після важкого трудового дня я дуже втомився.
А. Землі під ногами не чув.
Б. Не чув ні рук ні ніг.
В. Ні живий ні мертвий.
Г. Карбував кроки.
4. Установіть відповідність між фразеологізмами та їх правильними тлумаченнями:
1) Крутити хвостом.
А. Вдаватися до нечесних вчинків.
Б. Швидко, квапливо рухатися.
В. Неправильно поінформувати.
Г. Удавано шкодувати з якогось приводу.
2) Крутитися як білка в колесі.
А. Бити тривогу.
Б. Швидко рухатися, метушитися.
В. Створювати несприятливі умови.
Г. Бути постійно зайнятим.
3) Стріляний горобець.
А. Про людину, яка багато зазнала у житті.
Б. Який відзначається гумором.
В. Людина високої професійної кваліфікації.
Г. Безрідний, який немає родичів.
4) Пекти раків.
А. Втратити совість.
Б. Говорити нісенітницю.
В. Бути осоромленим.
Г. Червоніти від сорому.
5.Фразеологічний зворот вжито у реченні:
А. Роман був смішний з нерівною, вищербленою бородою.
Б. Недалеко вже й до базару – палицею кинути.
В. На руїнах зацвітала перша молода вишня.
Г. Сидить пан у грядках, у дев’ятьох кабатках.
6. Установіть відповідність між фразеологічними синонімами:
Немає коментарів:
Дописати коментар