Спілкування державною мовою

Експрес-уроки української мови Олександра Авраменка

Дієві поради, які допоможуть вашим учням покращити навички спілкування
Картинки по запросу картинки щодо навчального процесу 11 клас
Спілкування державною мовою – одна з ключових компетентностей майбутніх випускників школи. Про її сформованість свідчить ціла низка чинників, серед яких такі:
  • наявність необхідного лексичного запасу; 
  • правильна вимова всіх звуків;
  • дотримання нормативного наголошування; 
  • вживання частин мови відповідно до законів граматики;
  • уміння доречно використовувати лексику і фразеологію; 
  • володіння різноманітними техніками спілкування;
  • вправність у побудові монологів і діалогів, а також у роботі з текстом.

Навіщо це робити?

Людина, компетентна у питаннях спілкування державною мовою, буде успішною у комунікації, оскільки вмітиме усно і письмово висловлюватися, сприймати, розуміти й інтерпретувати поняття, думки і факти, використовувати мовні засоби у навчанні та у позаурочний час.  
Картинки по запросу картинки щодо навчального процесу 11 клас

Як це все зробити?

Фахівці розробили чимало способів та інструментів, які можна застосувати при формуванні навичок спілкування. Це різноманітні вправи на закріплення мовного матеріалу, тести і робота з текстом. А щоб працювати було цікавіше, можна застосовувати рольові та карткові ігри, прийом моделювання ситуацій, проектні роботи, флеш-картки, інфографіки, різноманітні онлайн-ресурси,  інтелект-картихмари слівсенканметод дискусії тощо.

І неодмінно значної уваги потребує оцінювання (у тому числі й самооцінювання). Адже  від того, наскільки правильно, коректно і обґрунтовано буде висловлено думку щодо виконаної роботи або завдання, залежить, зрештою, те, як учні сприйматимуть наші поради і коментарі, а надалі – й результат роботи.


Пропоную практичні завдання з культури мовлення, які використовую на уроках української мови як мовні розминки, вправи на конструювання, редагування, у формі тестів, під час роботи над помилками, після написання учнями письмових робіт. 

  • Відредагуйте речення. 

Цей миючий засіб усуває будь-яку накип. 

Над берегом висів туман од дрібних бризків. 

Шановна Вікторія Віталієвна, вітаїмо Вас із п’ятидесятиліттям! 

Ця дриль більш дорожча. 

Продаються сувеніри з символіками чемпіоната. 

Ця шпалера найбільш яскравіша. 

Ми милувалися краєвидами морських узбережжів. 

  • Відредагуйте словосполучення.

Ведучий загону, слідуючі висновки, начинающий художник, змокше кошеня, вступаючий до інституту, завідуючий магазином, утікаючий в’язень, танцюючі артисти, побілівше обличчя, енергозберігаючі ресурси, опадаюче листя. 

  • Відредагуйте словосполучення.

Надіслати по адресу, організувати по ініціативі, по роману П. Куліша, працювали біля двох годин, не прийти по хворобі, діяти згідно наказу, йти за хлібом, по всіх правилах, поставити в приклад, відповідно графіка, приймати по середах, запит по справі, ліки від грипу, згідно розпорядження, відпустка із-за хвороби, усі за виключенням мене.

  • Утворіть словосполучення.

Дві (школярка), п’ять сьомих (грам), чотири з половиною (банан), кілька (громадянин), три (коледж), чотири (син), три (пакунок), шість восьмих (кілограм), два з чвертю (тиждень), сорок (поверхня), сорок три (автомобіль), шість (граблі), тридцять  два (день).

  • Виберіть потрібне слово з дужок, запишіть словосполучення.

(Кримінальна, карна) відповідальність, (особова, особиста) охорона, державна (казна, скарбниця), (продовжується, триває) боротьба, бути на (виду, видноті), веселі (данці, датчани), (дощова, дощовита) осінь, (змішаний, мішаний) ліс, (зрівняти, порівняти) у правах, метушилися (пожежні, пожежники), (слідуюча, наступна) зупинка, (вижимати, витискати) сік, (постачальник, поставщик) овочів, (рокова, фатальна) помилка, (запозичити, позичити) сюжет, (нечисленні, малочисленні) відвідувачі, (ознайомитися, познайомитися) з документами, завзятий (риболов, рибалка), книжний (стиль, ринок). 

  • Утворіть форми кличного відмінка.

Тамара, Павло, снігур,  ведмідь, Ілля, студент, Нінель В’ячеславівна, радість, Соломія, сторож, кінь, любов,  Умань, бабуся, Марина, Олесь, читач, футболіст, Таїсія Миколаївна, матуся, місяць,  покупець, Львів, кіт, Яків, совість, комар.

  • Запишіть іменники в родовому відмінку однини.

Чабан, народ, Тернопіль, Амур, місяць, газ, лід, колос, хліб, чагарник, хутір, льох, відмінок, грам, акт (дія), акт (документ), політ, футбол, галас, синус, вітер, кіловат, колектив, Сибір, Берлін, Дунай, лісок, туризм, явір, термін (строк), термін (слово), бір.

  • Запишіть іменники в орудному відмінку однини.

Бандероль, каніфоль, глазур, гончар, Гончар, ніж, Ігор, столяр, школяр, хабар, комар, вівчар, квасоля, марля, лосось, адреса, адрес, мишеня, ожина, корч, біль, каменяр, Бондар, бондар, інжир, пластир, муляр, маляр, бусол, калач, Ілля. 

  • Доберіть прикметник до іменника.

Самоа (острів),  Чилі, пил, АЗС, папараці, бра, розсип, аерозоль, герць, адвокат, авокадо, гризлі, ДТП, аташе, візаві, туш, колібрі, вереда, дриль, салямі, кюре.

  • Виконайте тести

1. Лексична помилка є у реченні

А На виставку можна доїхати будь-яким транспортом.

Б Продається будинок з усіма вигодами.

В До своїх однокласників я ставлюся добре.

Г Наші погляди завжди співпадають.

2. Неправильно утворені словосполучення

А хазяїн квартири, пам’ятник архітектури ХІІ ст.

Б натиснути на гальма, магазин зачинений 

В легковажно ставитись, розвантажити машину 

Г погодинна оплата, нарада з проблем

3. Граматична помилка допущена у словосполученні

А чотирма колесами   Б запашна шампунь    В вітальний адрес  Г далека путь

4. Лексична помилка допущена у словосполученні

А відчинив двері  Б відкрив фірму  В відкрив ворота   Г відкрив магазин

5. Лексична помилка допущена у словосполученні

А економічний покажчик               Б показник можливостей  

В стрілка покажчика                      Г показник успішності

6. Правильно вжито прийменники

А з особистих питань, з нагоди ювілею  

Б екзамен по хімії, зошит з математики

В по нашим відомостям, фахівець з економіки 

Г по всякому приводу, по замовленню

7. Не потребує редагування речення

А Повертаючись додому, почався дощ.  

Б Нічне небо величне й прекрасне.

В Зустрінемось через пару днів. 

Г Через три години часу завдання буде виконане.

8. Виділене слово вжито у невластивому йому значенні в реченні

А Біля мисливця сидів вірний пес.         

Б Лікар поставив вірний діагноз.

В Вірне подружжя здолає будь-які труднощі. Г Я  маю вірних друзів.

9. Виділене слово вжито у невластивому йому значенні в реченні

А Караул – це збройний підрозділ для охорони військових об’єктів. 

Б Військові навчальні заклади існують у всіх розвинених країнах світу.

В Воєнний аташе – посадова особа дипломатичного представництва з воєнних питань.

Г У сорок четвертому році воєнний злочинець вимушений був покинути Волинь. 

10. НЕ МОЖНА замінити поданим у дужках варіантом слово.

А Бабуся і собі бурчала (бурмотала) щось під ніс.

Б Матусі дожидаюсь, як оповесні (навесні) ластівки.

В За ними на худих мізерних (жалюгідних) шкапах їхали комедіанти.

Г Колись для виживання велику роль відігравала (грала) витривалість, невибагливість до їжі. 

11. У реченні «Львів був … Данилом Галицьким» пропущено слово

 А побудований   Б заснований   В оснований   Г зведений 

12. Дієслово ВІДКРИВАТИ не сполучається зі словом

А шухляду    Б  рахунок  В кватирку   Г фірму


Мета заходу: показати учням красу та багатство рідної мови; розвивати  творчі здібності й комунікативні вміння старшокласників, виховувати патріотизм; відповідальне ставлення до своєї діяльності в колективі.
Очікувані результати: національна самоідентифікація старшокласників, усвідомлення ними духовного зв’язку з предківською мовою, важливості збереження рідної мови, шанобливого ставлення до неї.
Обладнання: магнітофон, фонограми народних пісень, картки із завданнями, ручки.
Епіграф до заходу: Мово рідна — вічна таємнице!
В. Кучерук
ХІД ЗАХОДУ
Класна кімната прикрашена стіннівками, висловами про мову видатних українців, рушниками. Звучить українська народна мелодія, виходять ведучі.

Ведучий
Як гул століть, як шум віків,
Як бурі подих, — рідна мова.
Вишневих ніжність пелюстків,
Сурма походу світанкова,
Неволі стогін, волі спів,
Життя духовного основа.
Ведуча
О мово рідна! Золота колиско,
В яких світах би не бувала я, —
З тобою серцем, і по-українськи
Я вимовляю мамине ім’я.
Ведучий. Шановна громадо! Сьогодні ми зібралися, аби вшанувати рідне слово. Адже одним із найцінніших скарбів, які успадковує кожний народ від своїх пращурів, є, безперечно, його мова.


Українська мова

Рівень стандарт

Тестові завдання

Передмова

Ці завдання стануть у пригоді викладачу-філологу у проведенні тематичного контролю, що зумовлює використання тестових завдань для оцінювання знань, умінь та навичок учнів.

Завдання, які пропонуються, складено відповідно до чинної програми для загальноосвітніх навчальних закладів „Українська мова. 10-11 класи. Рівень стандарту.”

Запропоновано контрольні тестові завдання з української мови, які охоплюють такі теми:
1. Стилістичні засоби фонетики.
2. Стилістичні засоби фонетики, орфоепії.
3. Стилістичні засоби лексикології.
4. Стилістичні засоби фразеології.
5. Словотворчі засоби стилістики.

Тестові завдання для оцінювання мовних знань і вмінь розроблено в основному в чотирьох варіантах. 5 і 6 варіанти (1 і 3 теми) орієнтовані на перевірку навичок зв’язного мовлення, рівня творчого мислення і багатства активного словникового запасу десятикласників.

Методика проведення тестових контрольних робіт вводиться з метою поступової підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання (НМТ).

 Варіант 1
1.Фонетика – це:
А) Наука, що вивчає одиниці мови.
Б) Наука, що вивчає звуковий склад мови, творення звуків, їхні властивості.
В) Наука, що вивчає систему писемних знаків.
Г) Наука, що вивчає лексичне значення слів.

2. В українському алфавіті є...літери.
А) 32
Б) 38
В) 33.
Г) 35.

3.У котрому рядку слова написані не в алфавітному порядку?
А) Будівля. Верба. Сюжет. Хлібороб.
Б) Бухта. Базар. Артист. Сосна.
В) Січень. Телефон. Україна. Щедрість.
Г) Борсук. Боязко. Братній. Брикет.

4. У котрому рядку загальна кількість букв відповідає загальній кількості звуків?
А) Міжгір’я. Рядок. Тінь. Кобзар.
Б) Курінь. Грюкати. Льон. Священний.
В) Книга. Юрба. Висиджує. В’юн.
Г) Вахта. Пальма. Явір. Добро.

5. У котрому рядку у всіх словах є звук [і].
А) Пісок. Кістяк. Неділя. Паляниця.
Б) Кістлявий. Над’їсти. Недоля. Юннат.
В) Поїздка. Напоїти. Їжа. Їдкий.
Г) Рідня. Місяць. Діжка. Дочка.

6. У котрому рядку немає зайвих звуків?
А) [а],[я],[у],[і].
Б) [ю].[ї],[и].[е].
В) [і],[о],[е],[у].
Г) [ю],[о],[і], [а].

7. У котрому рядку 5 глухих звуків?
А) Джем. Череда. Фірма. Хвала.
Б) Жаль. Чистий. Воджу. Прати.
В) Черемха. Хвоя. Фінік. Тарілка.
Г) Біда. Борода. Горох. Вінок.

8.У котрому рядку букви  я, ю, є, ї позначають два звуки?
А) Тюль. Мар’яна. Бюджет. Лінія.
Б) Мрія. Бар’єр. Ательє. Юннат.
В) Юпітер. Продюсер. Пюпітр. Узгір’я.
Г) Рядно. Зяблик. Надія. Грядка.

9. Укажіть ряд слів, у вимові кожного з яких спостерігається оглушення дзвінкого приголосного.
А) Вогкий. Піднігтьовий. Легше.
Б)Погляд. Дужка. Грядка.
В) Стежка. Дубки. Мороз.
Г) Мороз. Холод. Казка.

10. У вживається у сполученнях слів:
А) Шляхи (у, в) досконалення.
Б) Прийшла (у, в) дім.
В) Садок (у, в) цвітінні.
Г) Музика (у, в) класі.

11. Уподібнення глухого приголосного наступному дзвінкому наявне у ряді слів:
А) Рюкзак. Екзамен. Боротьба.
Б) Футбол. Кісьба. Вогкий.
В) Легко. Молотьба. У ложці.
Г) Футбол. Боротьба. Радість.

12.У котрому слові  подано правильно транскрипцію?
А) Прикарпаття – [приекарпа´т’:а].
Б) Ховається – [хова´йет’с’а].
В) Помешкання – [поме´ишкан’а]
Г) Щілина – [шчілина]




                             Варіант 1
1. Орфоепія – це розділ науки про мову, що вивчає:
А) правила мови
Б) звуки мови
В) будову слів та способи їх творення
Г) знаки письма

2. У котрому рядку всі склади відкриті?
А) комаха, дорога, робота, оса
Б) поверх, парламент, городник, артист
В) фасад, ніжка, кладка, приказка
Г) степи, земля, рідня, вода

3. У котрому рядку допущено помилки при переносі?
А) зна-ння, паль-ці, від-даль, пів’-ящика
Б) сид-жу, гуд-зик, трьо-хсот, пів’-ящика
В) без-іменний, ме-двяний, при-йти, при-сісти
Г) від-ро, лис-ток, куз-ня, ди-мар

4. Укажіть ряд слів, у якому ненаголошений е або и перевіряється добором спільнокореневого слова
А)  щ..дрівка, завм..рати, зал..шитися
Б) в..селий, зб..рати, л..вада
В) вист..лений, р..бристий, н..су
Г) березень, марево, весна, кишеня

5. У котрому рядку правильно поставлено наголос?
А) при´ятель, одина´дцять, чита´ння, діало´г
Б) мілі´метр,  укра´їнський, бу´ло, бе´сіда
В) запи´тання, пока´з, черстви´й, зійде´ш
Г) вбо'гий, ди'вак, озе'ро, ди′мар.

6. У яких словах на місці крапок треба вставити букву е?
А) ж..рдина, л..дащо, пл...тиво
Б) ш..рокий, гл..тати, сп..нити
В) бл..щати, л..генда, п..л..на
Г) к..шеня, р..бро, сер..да

7. У котрому рядку є „зайве” слово?
А) пристрасний, під’їзний, зап’ястний
Б) тижневий, засланий, корисний
В) в’їзний, корисливий, обласний
Г) серце, місце, тижнями

8. У котрому рядку допущені помилки при подвоєнні?
А) скатертю, довгожданий, дисертація, акорд
Б) шассі, долар, стаття, священник
В) запрошений, діаграма, спросоння, шалений
Г) жовчю, честю, річчю, суддя

9. У котрому рядку допущено помилку при спрощенні приголосних?
А) свиснути, вісник, доблесний, пізній
Б) захисний, заздрістний, виїзний, сонячний
В) прихвосні, гігантський, чесність, шістнадцять
Г) брязнуло, тиснути, тижнів, якісно

10. У котрому рядку допущено помилки в правописі?
А) Сицилія. Британія. Миля. Компроміс
Б) Тріумф. Скіпі дар. Графін. Киргистан
В) Конфлікт. Периферія. Індія. Фіксаж
Г) Презент. Чилі. Міссурі. Панна.

11.У котрому рядку допущено помилку при чергуванні приголосних?
А) купецтво, гадяцький, товариство
Б) волгський, кременчукський, птахство
В) криворізький, намащувати, бережу
Г) празький, купецтво, птаство

12.У котрому рядку на місці крапок треба вставити букву о?
А) б..г..тир, х..зяїн, б..г..то
Б) перем..гти, ч..х..л, ч..тири
В) вим..гати, веч..рниці, кап..сний
Г) к..лач, к..зак, б..гатство



Варіант 1
1.Лексикологія – це:
А) розділ мовознавчої науки, що вивчає словниковий склад мови;
Б) розділ науки про мову, що вивчає і встановлює правила вимови слів;
В) розділ науки про мову, що вивчає стилі мовлення, їх розвиток.
Г) розділ граматики, що вивчає частини мови

2. У котрому рядку всі слова є багатозначними?
А) вакансія, барс, вертеп, сезон;
Б) камінь, падати, стіл, стан;
В) вазон, блокнот, русло, хімік;
Г) передчуття, срібло, патріот, комп’ютер

3. У котрому рядку всі слова однозначні?
А) струна, фламінго, акумулятор, нежить;
Б) фазан, автокран, цинк, циркуль;
В) цирк, мак, липа, крило;
Г) білий, букет, верба, верх

4. Вкажіть рядок, у якому виділені слова мають переносне значення метафоричного типу.
А) ніс човна;
Б) п’ятий клас;
В)  посміхались карі оченята;
Г) випив склянку

5. Вкажіть рядок, у якому всі слова власне українські.
А) барва, січень, міркувати;
Б) клас, армія, козак;
В) жупан, урядник, школа;
Г) жовтий, босий, довгий

6. У котрому рядку слова вжито у прямому значенні?
А) оживають надії, співає нива, ідуть студенти;
Б) шумує день, ідуть дощі, гірке життя;
В) солона сіль, золотий перстень, теплий клімат;
Г) плаче душа, осінній день, північний вітер

7. У котрому рядку слова вжито в переносному значенні?
А) срібна ложка, море пшениці, теплий компрес;
Б) радіє земля, йде весна, вітер виє;
В) ходить тиша, дрімає дід, пожовкле листя.
Г) золота медаль, веселий настрій, зів’яла трава

8. У котрому рядку всі слова синоніми?
А) міркувати, думати, мислити, розмірковувати;
Б) мужній, серйозний, відважний, хоробрий;
В) бігти, шкандибати, крокувати, іти;
Г) говорити, балакати, співати, розповідати

9. У котрому рядку всі слова загальновживані?
А) кабінет, розмова, їжа, слово;
Б) рубанок, хвилина, хата, ніч;
В) поле, хліб, гора, степ.
Г) комісія, мільйон, сум, струм

10. У котрому реченні є застарілі слова?
А) Убрався в жупан і думає, що пан.
Б) Згадавсь чомусь І.Франко і тисячодумна Леся Українка.
В) Увечері над копрами спалахують вогні.
Г) І тінь місяцехода вже зорям не чужа.

11. Позначте речення, в якому неправильно вжито слово приймати.
А) Їв би очима, та душа не приймає.
Б) Василь приймає участь у змаганнях з футболу.
В) Прошу прийняти рішення якнайшвидше.
Г) Документи більше не приймають.

12. Позначте правильну відповідь.
А) Слова булава, десниця, пірнач у сучасному вжитку замінені іншими.
Б) Слова воєвода, осавул, полковник є застарілими.
В) Слова курінний, очіпок, аршин вийшли з ужитку.
Г) Слова вода, водний, водогін є синонімами.




Варіант 1
1 Фразеологія – це...
А. Розділ мовознавчої науки, що вивчає словниковий склад мови.
Б. Розділ мовознавчої науки, що вивчає сукупність стійких словосполучень, їх походження.
В. Розділ науки про мову, що вивчає будову слів та способи їх творення.
Г. Розділ науки про мову, що вивчає правила вимови.

2. Що означає фразеологізм „розбити глек”?
А. Спіткнутися.
Б. Зустрітися з неприємністю.
В. Посваритися.
Г. Засмутитися.

3. Який фразеологізм відповідає виділеному слову в реченні?
Після важкого трудового дня я дуже втомився.
А. Землі під ногами не чув.
Б. Не чув ні рук ні ніг.
В. Ні живий ні мертвий.
Г. Карбував кроки.

4. Установіть відповідність між фразеологізмами та їх правильними тлумаченнями:
1) Крутити хвостом.
А. Вдаватися до нечесних вчинків.
Б. Швидко, квапливо рухатися.
В. Неправильно поінформувати.
Г. Удавано шкодувати з якогось приводу.
2) Крутитися як білка в колесі.
А. Бити тривогу.
Б. Швидко рухатися, метушитися.
В. Створювати несприятливі умови.
Г. Бути постійно зайнятим.
3) Стріляний горобець.
А. Про людину, яка багато зазнала у житті.
Б. Який відзначається гумором.
В. Людина високої професійної кваліфікації.
Г. Безрідний, який немає родичів.
4) Пекти раків.
А. Втратити совість.
Б. Говорити нісенітницю.
В. Бути осоромленим.
Г. Червоніти від сорому.

5.Фразеологічний зворот вжито у реченні:
А. Роман був смішний з нерівною, вищербленою бородою.
Б. Недалеко вже й до базару – палицею кинути.
В. На руїнах зацвітала перша молода вишня.
Г. Сидить пан у грядках, у дев’ятьох кабатках.

6. Установіть відповідність між фразеологічними синонімами:
1) Аби з рук.
2) Ламаний гріш.
3) У рот води набрати.
4) Поставити крапку.

А. Ні пари з уст.
Б. Здати в архів.
В. Нікуди не годиться.
Г. Залити за шкуру сала.
Д. Через пень колоду



Варіант  1
1. У котрому рядку всі слова спільнокореневі?
А. Дорога, дорогою, на дорозі.
Б. Весна, веснянка, весняний.
В. Ліс, лісом, лісовий.
Г. Правда, правдивий, правдою.

2. У котрому рядку всі слова утворені суфіксальним способом?
А. Друкувати, уманський, тракторний, дерев’яний.
Б. Приморський, береговий, деревце, подорожній.
В. Об’єднання, прибережний, дитячий, воленька.
Г. Перчина, перелітний, розказати, кімнатний.

3. Префікс с- треба писати в усіх словах рядка:
А. ..кісний, ..чорнілий, ..ходити, ..писати.
Б. ..формувати, ..тулити, ..цідити, ..плеснути.
В. ..холонути, ..пітніти, ..сохнутися, ..порожніти.
Г...фабрикувати, ..повідь, ..тверджувати, ..хилити.

4. Відбувається зміна приголосних при словотворенні в усіх словах рядка:
А. Рига. Париж. Чех. Камчатка.
Б. Безпека. Молоко. Вік. Брат.
В. Сиваш. Ткач. Люд. Турецький.
Г. Парубок. Убогий. Вереск. Високий.

5. Префікс при- треба писати в усіх словах рядка:
А. Пр..чепа, пр..боркати, пр..міський, пр..гірок.
Б. Пр..вабливий, пр..мудрість, пр..клеїти, пр..м’яти.
В. Пр..уралля, пр..ярок, пр..швидшити, пр..подобний.
Г. Пр..чинити, пр..кордонний, пр..зирство, пр..четний.

6. Літеру е треба писати в усіх словах у рядку:
А. Віддал..ний, сут..ніти, з..рнинка.
Б. Безп..чний, вел..чальний, вим..сти.
В. Вин..сений, вис..ленець, розсудл..вий.
Г. Залиш..ний, к..шеня, зач..рствіти.

7. Усі складні слова потрібно писати разом:
А. Військово/полонений, радіо/фізик, воєнно/стратегічний.
Б. Кримсько/татарський, екс/чемпіон, мікро/схема.
В. Мало/населений, авіа/лайнер, Дніпро/ріка.
Г. Контр/атака, східно/слов’янський, гори/цвіт.

8. Від усіх іменників прикметники утворюються за допомогою суфікса –ев (єв):
А. Взірець, почуття, ключ.
Б. Корінець, помаранч, кварц.
В. Алича, життя, плюш.
Г. Яблуня, магнолія, ясен.

9. Установіть відповідність між словами та способами їх творення:
1) Префіксально-суфіксальний.
2) Суфіксальний.
3) Складання основ.
4) Префіксальний.

А. Праліс.
Б. Корінний.
В. Автопарк.
Г. Майбутнє(прикметник).
Д. Пролісок.






Немає коментарів:

Дописати коментар