Дієві поради, які допоможуть вашим учням покращити навички спілкування
Спілкування державною мовою – одна з ключових компетентностей майбутніх випускників школи. Про її сформованість свідчить ціла низка чинників, серед яких такі:
- наявність необхідного лексичного запасу;
- правильна вимова всіх звуків;
- дотримання нормативного наголошування;
- вживання частин мови відповідно до законів граматики;
- уміння доречно використовувати лексику і фразеологію;
- володіння різноманітними техніками спілкування;
- вправність у побудові монологів і діалогів, а також у роботі з текстом.
- наявність необхідного лексичного запасу;
- правильна вимова всіх звуків;
- дотримання нормативного наголошування;
- вживання частин мови відповідно до законів граматики;
- уміння доречно використовувати лексику і фразеологію;
- володіння різноманітними техніками спілкування;
- вправність у побудові монологів і діалогів, а також у роботі з текстом.
Навіщо це робити?
Людина, компетентна у питаннях спілкування державною мовою, буде успішною у комунікації, оскільки вмітиме усно і письмово висловлюватися, сприймати, розуміти й інтерпретувати поняття, думки і факти, використовувати мовні засоби у навчанні та у позаурочний час.
Як це все зробити?
Фахівці розробили чимало способів та інструментів, які можна застосувати при формуванні навичок спілкування. Це різноманітні вправи на закріплення мовного матеріалу, тести і робота з текстом. А щоб працювати було цікавіше, можна застосовувати рольові та карткові ігри, прийом моделювання ситуацій, проектні роботи, флеш-картки, інфографіки, різноманітні онлайн-ресурси, інтелект-карти, хмари слів, сенкан, метод дискусії тощо.
І неодмінно значної уваги потребує оцінювання (у тому числі й самооцінювання). Адже від того, наскільки правильно, коректно і обґрунтовано буде висловлено думку щодо виконаної роботи або завдання, залежить, зрештою, те, як учні сприйматимуть наші поради і коментарі, а надалі – й результат роботи.
Пропоную практичні завдання з культури мовлення, які використовую на уроках української мови як мовні розминки, вправи на конструювання, редагування, у формі тестів, під час роботи над помилками, після написання учнями письмових робіт.
Відредагуйте речення.
Цей миючий засіб усуває будь-яку накип.
Над берегом висів туман од дрібних бризків.
Шановна Вікторія Віталієвна, вітаїмо Вас із п’ятидесятиліттям!
Ця дриль більш дорожча.
Продаються сувеніри з символіками чемпіоната.
Ця шпалера найбільш яскравіша.
Ми милувалися краєвидами морських узбережжів.
Відредагуйте словосполучення.
Ведучий загону, слідуючі висновки, начинающий художник, змокше кошеня, вступаючий до інституту, завідуючий магазином, утікаючий в’язень, танцюючі артисти, побілівше обличчя, енергозберігаючі ресурси, опадаюче листя.
Відредагуйте словосполучення.
Надіслати по адресу, організувати по ініціативі, по роману П. Куліша, працювали біля двох годин, не прийти по хворобі, діяти згідно наказу, йти за хлібом, по всіх правилах, поставити в приклад, відповідно графіка, приймати по середах, запит по справі, ліки від грипу, згідно розпорядження, відпустка із-за хвороби, усі за виключенням мене.
Утворіть словосполучення.
Дві (школярка), п’ять сьомих (грам), чотири з половиною (банан), кілька (громадянин), три (коледж), чотири (син), три (пакунок), шість восьмих (кілограм), два з чвертю (тиждень), сорок (поверхня), сорок три (автомобіль), шість (граблі), тридцять два (день).
Виберіть потрібне слово з дужок, запишіть словосполучення.
(Кримінальна, карна) відповідальність, (особова, особиста) охорона, державна (казна, скарбниця), (продовжується, триває) боротьба, бути на (виду, видноті), веселі (данці, датчани), (дощова, дощовита) осінь, (змішаний, мішаний) ліс, (зрівняти, порівняти) у правах, метушилися (пожежні, пожежники), (слідуюча, наступна) зупинка, (вижимати, витискати) сік, (постачальник, поставщик) овочів, (рокова, фатальна) помилка, (запозичити, позичити) сюжет, (нечисленні, малочисленні) відвідувачі, (ознайомитися, познайомитися) з документами, завзятий (риболов, рибалка), книжний (стиль, ринок).
Утворіть форми кличного відмінка.
Тамара, Павло, снігур, ведмідь, Ілля, студент, Нінель В’ячеславівна, радість, Соломія, сторож, кінь, любов, Умань, бабуся, Марина, Олесь, читач, футболіст, Таїсія Миколаївна, матуся, місяць, покупець, Львів, кіт, Яків, совість, комар.
Запишіть іменники в родовому відмінку однини.
Чабан, народ, Тернопіль, Амур, місяць, газ, лід, колос, хліб, чагарник, хутір, льох, відмінок, грам, акт (дія), акт (документ), політ, футбол, галас, синус, вітер, кіловат, колектив, Сибір, Берлін, Дунай, лісок, туризм, явір, термін (строк), термін (слово), бір.
Запишіть іменники в орудному відмінку однини.
Бандероль, каніфоль, глазур, гончар, Гончар, ніж, Ігор, столяр, школяр, хабар, комар, вівчар, квасоля, марля, лосось, адреса, адрес, мишеня, ожина, корч, біль, каменяр, Бондар, бондар, інжир, пластир, муляр, маляр, бусол, калач, Ілля.
Доберіть прикметник до іменника.
Самоа (острів), Чилі, пил, АЗС, папараці, бра, розсип, аерозоль, герць, адвокат, авокадо, гризлі, ДТП, аташе, візаві, туш, колібрі, вереда, дриль, салямі, кюре.
Виконайте тести
1. Лексична помилка є у реченні
А На виставку можна доїхати будь-яким транспортом.
Б Продається будинок з усіма вигодами.
В До своїх однокласників я ставлюся добре.
Г Наші погляди завжди співпадають.
2. Неправильно утворені словосполучення
А хазяїн квартири, пам’ятник архітектури ХІІ ст.
Б натиснути на гальма, магазин зачинений
В легковажно ставитись, розвантажити машину
Г погодинна оплата, нарада з проблем
3. Граматична помилка допущена у словосполученні
А чотирма колесами Б запашна шампунь В вітальний адрес Г далека путь
4. Лексична помилка допущена у словосполученні
А відчинив двері Б відкрив фірму В відкрив ворота Г відкрив магазин
5. Лексична помилка допущена у словосполученні
А економічний покажчик Б показник можливостей
В стрілка покажчика Г показник успішності
6. Правильно вжито прийменники
А з особистих питань, з нагоди ювілею
Б екзамен по хімії, зошит з математики
В по нашим відомостям, фахівець з економіки
Г по всякому приводу, по замовленню
7. Не потребує редагування речення
А Повертаючись додому, почався дощ.
Б Нічне небо величне й прекрасне.
В Зустрінемось через пару днів.
Г Через три години часу завдання буде виконане.
8. Виділене слово вжито у невластивому йому значенні в реченні
А Біля мисливця сидів вірний пес.
Б Лікар поставив вірний діагноз.
В Вірне подружжя здолає будь-які труднощі. Г Я маю вірних друзів.
9. Виділене слово вжито у невластивому йому значенні в реченні
А Караул – це збройний підрозділ для охорони військових об’єктів.
Б Військові навчальні заклади існують у всіх розвинених країнах світу.
В Воєнний аташе – посадова особа дипломатичного представництва з воєнних питань.
Г У сорок четвертому році воєнний злочинець вимушений був покинути Волинь.
10. НЕ МОЖНА замінити поданим у дужках варіантом слово.
А Бабуся і собі бурчала (бурмотала) щось під ніс.
Б Матусі дожидаюсь, як оповесні (навесні) ластівки.
В За ними на худих мізерних (жалюгідних) шкапах їхали комедіанти.
Г Колись для виживання велику роль відігравала (грала) витривалість, невибагливість до їжі.
11. У реченні «Львів був … Данилом Галицьким» пропущено слово
А побудований Б заснований В оснований Г зведений
12. Дієслово ВІДКРИВАТИ не сполучається зі словом
А шухляду Б рахунок В кватирку Г фірму

І неодмінно значної уваги потребує оцінювання (у тому числі й самооцінювання). Адже від того, наскільки правильно, коректно і обґрунтовано буде висловлено думку щодо виконаної роботи або завдання, залежить, зрештою, те, як учні сприйматимуть наші поради і коментарі, а надалі – й результат роботи.
Пропоную практичні завдання з культури мовлення, які використовую на уроках української мови як мовні розминки, вправи на конструювання, редагування, у формі тестів, під час роботи над помилками, після написання учнями письмових робіт.
Відредагуйте речення.
Цей миючий засіб усуває будь-яку накип.
Над берегом висів туман од дрібних бризків.
Шановна Вікторія Віталієвна, вітаїмо Вас із п’ятидесятиліттям!
Ця дриль більш дорожча.
Продаються сувеніри з символіками чемпіоната.
Ця шпалера найбільш яскравіша.
Ми милувалися краєвидами морських узбережжів.
Відредагуйте словосполучення.
Ведучий загону, слідуючі висновки, начинающий художник, змокше кошеня, вступаючий до інституту, завідуючий магазином, утікаючий в’язень, танцюючі артисти, побілівше обличчя, енергозберігаючі ресурси, опадаюче листя.
Відредагуйте словосполучення.
Надіслати по адресу, організувати по ініціативі, по роману П. Куліша, працювали біля двох годин, не прийти по хворобі, діяти згідно наказу, йти за хлібом, по всіх правилах, поставити в приклад, відповідно графіка, приймати по середах, запит по справі, ліки від грипу, згідно розпорядження, відпустка із-за хвороби, усі за виключенням мене.
Утворіть словосполучення.
Дві (школярка), п’ять сьомих (грам), чотири з половиною (банан), кілька (громадянин), три (коледж), чотири (син), три (пакунок), шість восьмих (кілограм), два з чвертю (тиждень), сорок (поверхня), сорок три (автомобіль), шість (граблі), тридцять два (день).
Виберіть потрібне слово з дужок, запишіть словосполучення.
(Кримінальна, карна) відповідальність, (особова, особиста) охорона, державна (казна, скарбниця), (продовжується, триває) боротьба, бути на (виду, видноті), веселі (данці, датчани), (дощова, дощовита) осінь, (змішаний, мішаний) ліс, (зрівняти, порівняти) у правах, метушилися (пожежні, пожежники), (слідуюча, наступна) зупинка, (вижимати, витискати) сік, (постачальник, поставщик) овочів, (рокова, фатальна) помилка, (запозичити, позичити) сюжет, (нечисленні, малочисленні) відвідувачі, (ознайомитися, познайомитися) з документами, завзятий (риболов, рибалка), книжний (стиль, ринок).
Утворіть форми кличного відмінка.
Тамара, Павло, снігур, ведмідь, Ілля, студент, Нінель В’ячеславівна, радість, Соломія, сторож, кінь, любов, Умань, бабуся, Марина, Олесь, читач, футболіст, Таїсія Миколаївна, матуся, місяць, покупець, Львів, кіт, Яків, совість, комар.
Запишіть іменники в родовому відмінку однини.
Чабан, народ, Тернопіль, Амур, місяць, газ, лід, колос, хліб, чагарник, хутір, льох, відмінок, грам, акт (дія), акт (документ), політ, футбол, галас, синус, вітер, кіловат, колектив, Сибір, Берлін, Дунай, лісок, туризм, явір, термін (строк), термін (слово), бір.
Запишіть іменники в орудному відмінку однини.
Бандероль, каніфоль, глазур, гончар, Гончар, ніж, Ігор, столяр, школяр, хабар, комар, вівчар, квасоля, марля, лосось, адреса, адрес, мишеня, ожина, корч, біль, каменяр, Бондар, бондар, інжир, пластир, муляр, маляр, бусол, калач, Ілля.
Доберіть прикметник до іменника.
Самоа (острів), Чилі, пил, АЗС, папараці, бра, розсип, аерозоль, герць, адвокат, авокадо, гризлі, ДТП, аташе, візаві, туш, колібрі, вереда, дриль, салямі, кюре.
Виконайте тести
1. Лексична помилка є у реченні
А На виставку можна доїхати будь-яким транспортом.
Б Продається будинок з усіма вигодами.
В До своїх однокласників я ставлюся добре.
Г Наші погляди завжди співпадають.
2. Неправильно утворені словосполучення
А хазяїн квартири, пам’ятник архітектури ХІІ ст.
Б натиснути на гальма, магазин зачинений
В легковажно ставитись, розвантажити машину
Г погодинна оплата, нарада з проблем
3. Граматична помилка допущена у словосполученні
А чотирма колесами Б запашна шампунь В вітальний адрес Г далека путь
4. Лексична помилка допущена у словосполученні
А відчинив двері Б відкрив фірму В відкрив ворота Г відкрив магазин
5. Лексична помилка допущена у словосполученні
А економічний покажчик Б показник можливостей
В стрілка покажчика Г показник успішності
6. Правильно вжито прийменники
А з особистих питань, з нагоди ювілею
Б екзамен по хімії, зошит з математики
В по нашим відомостям, фахівець з економіки
Г по всякому приводу, по замовленню
7. Не потребує редагування речення
А Повертаючись додому, почався дощ.
Б Нічне небо величне й прекрасне.
В Зустрінемось через пару днів.
Г Через три години часу завдання буде виконане.
8. Виділене слово вжито у невластивому йому значенні в реченні
А Біля мисливця сидів вірний пес.
Б Лікар поставив вірний діагноз.
В Вірне подружжя здолає будь-які труднощі. Г Я маю вірних друзів.
9. Виділене слово вжито у невластивому йому значенні в реченні
А Караул – це збройний підрозділ для охорони військових об’єктів.
Б Військові навчальні заклади існують у всіх розвинених країнах світу.
В Воєнний аташе – посадова особа дипломатичного представництва з воєнних питань.
Г У сорок четвертому році воєнний злочинець вимушений був покинути Волинь.
10. НЕ МОЖНА замінити поданим у дужках варіантом слово.
А Бабуся і собі бурчала (бурмотала) щось під ніс.
Б Матусі дожидаюсь, як оповесні (навесні) ластівки.
В За ними на худих мізерних (жалюгідних) шкапах їхали комедіанти.
Г Колись для виживання велику роль відігравала (грала) витривалість, невибагливість до їжі.
11. У реченні «Львів був … Данилом Галицьким» пропущено слово
А побудований Б заснований В оснований Г зведений
12. Дієслово ВІДКРИВАТИ не сполучається зі словом
А шухляду Б рахунок В кватирку Г фірму
Немає коментарів:
Дописати коментар